Tuesday, July 17, 2012

Al-Fatihah

Hai Anep,
Memori 7 bulan lepas masih segar dalam ingatan. Kau masih dengan diri kau. Yang suka bahan membahan aku. Setiap kali ketemu, pasti tahap kesihatan kau menjadi pertanyaan pertama. Apa kau sudah pulih sepenuhnya atau sebaliknya. Tapi. Kau tetap kau. Kau yang terlalu banyak rahsia.


Anep,
Hanya Allah yang tahu betapa sedihnya aku melawat kau di hospital tempoh hari. Aku tak sangka kau menanggung sakit yang seperit itu. Kau tahu, airmata aku gugur tatkala aku bisikkan, "Anep, cepat sembuh ye!" dan dengan susah payah kau ucapkan "Terima kasih" dalam nada yang tersekat sekat. Aku terharu :'(


Anep,
Aku tak sangka kau pergi dulu. Tapi aku tahu, kau dah tak punya daya nak lawan sakit kau. Saat aku terima berita yang kau telah pergi menghadap Ilahi, airmata teman aku. Aku bercadang melawat kau minggu ni. Minggu aku balik. Sayang tak sempat. Ada sedikit terkilan terpalit. Tapi, aku bersyukur aku dapat jumpa kau buat kali yang terakhir. Aku bersyukur.


Anep,
Semoga kau tenang di alam sana. InsyaAllah, nanti kita jumpa di hari kebangkitan. Aku rindu kau. Sangat. Al-fatihah!


~ Muhammad Haniff Zainudin . 1992 - 2012 ~

No comments:

Post a Comment